banner

gila

Saturday, February 26, 2011

Tong Sampah Kenyang!!!


Tengok gmbr2 tong sampah kenyang ni!!! Rasa menyampah sangat... salah siapa kalau jadi mcm ni ye?? Salah pengguna yg nk buang sampah ker?? @ salah jabatan yg bertanggungjawap menyelenggara tong2 sampah berkenaan????

Mmmmm.... pikir2kan...

Mana ada tong sampah kat sini??
(imaginasi masyarakat M'sia memang tinggi...)


Ini bukanlah kes terpencil tapi kita dah disogokkan dgn fenomena begini setiap hari.  Dimana silapnya???  Sebenarnya setiap dari kita punya tanggungjawap sendiri dlm memastikan kebersihan dunia BUMI yang kita pinjam dari anak2 kita ni... andai setiap dari kita menunaikan tanggungjawap masing2... nescaya fenomena tong2 sampah kenyang dan muntah begini tidak akan berlaku lagi....


(dah tak tau nak kata apa daahhhh...)


Andaikan...

Andai kita mengamalkan 3R ..reuse..reduce and recycle ... (blh buat duit extra!!  Serius... suri memang mengamalkan 3R nih... brg2 kegunaan harian yg dah x pakai..newspaper..tin2 dan botol2 plastik kosong @ segala besi2 buruk..  mmg suri kumpul dan galak anak2 suri kumpul..so, bila dah agak byk..kitorang jual kat pusat kitar semula...duit yg dapat tu suri share sorang sikit dgn anak2.. secara tidak langsung menggalakkan diorg utk sama2 mengamalkan sistem 3R nih... sapa yg x suka duit, you... mmg x byk mana..but it is worth it!!!..drpd buang gitu jeaa..)

Andai kita mengurangkan penggunaan beg2 dan bekas2 yang tidak mesra alam..(kurang sampah..kurang la pencemaran..gunakan bekas2 makanan yg boleh diguna semula..tupperware ke..apa ker..gunalah mangkuk tingkat supaya kita tidak menjadi MANGKUK HAYUN.. hahahaha..) 

Andai kita treat keliling kita mcm laman kita sendiri... (so, jgnlah buang sampah merata...dah jadi habit suri kalau suri gi jungle trekking ke..@ gi piknik ker... suri akan bawak satu beg sampah.  Secara automatik tangan suri akan kutip segala sampah yg mampu suri kutip disekitar tmpt piknik tuh @ disepanjang trek yg suri lalui... tabiat ni dah turun pd anak suri yg ke2 tu..walaupun baru berusia 5 thn tapi baru2 ni waktu suri bwk dia gi mandi laut kat Port Dickson..suri perati..org lain dok sibuk mandi laut..tapi dia dok sibuk kutip sampah dan longgok kat satu tempat...hehehe..)  Lagi satu, janganlah dok buang2 sampah dari atas kereta????!! Hangeeeen satu badan suri kalau tengok ada makhluk2 yg buang2 sampah dari atas kereta ke jalanraya... apa korang ingat BUMI ni TONG SAMPAH besar korang kerrr??? hangeeenn nihhh...

Andai kita anggap tong2 sampah tu berada didepan rumah kita sendiri... (hehehehe... sanggupkah anda melihat tong sampah kenyang mcm ni betul2 berada di pintu depan rumah anda??  Suri cadangkan.. kalau kita tgk tong sampah tu dah penuh... jgnlah kita dok sumbat2 jgk kat tong sampah tu...@ lagi teruk kita dok letak sampah kat sekitar tong dan bkn dlm tong!!!  Apa kata..kita simpan dulu sampah tu.. dan kita buang bila kita dah jumpa tong sampah yg lain yg msh blm kenyang..)

Amiiiiiiiiiiinnnnn...


Ada banyak lagi andaian2 lain... apa pulak cadangan anda????

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...