banner

gila

Thursday, February 7, 2013

Aiskrim batang @ Aiskrim Malaysia.



aiskrim batang yang lazat perasa kacang hijau.


meh kita masuk Segmen Sembang SangSuri....
ni nak tanya sikit nih...
Korang pernah makan eskem ni???
nilah aiskrim buatan rumah  a.k.a  "home made ice cream".

Biasanya orang panggil eskem ni Eskem Malaysia...
tapi suri dari kecik memang dah panggil 'eskem batang'....
hehehehe...
tolong jangan melucah disini yea....
blog ni kategori channel Astro Ceria jea...
so...
tolong jangan konar 'masuk bilik' byk sgt yea....
betulkan minda dan niat anda hokkeyyy...
ahemmmm....

kebetulan aritu ada buat bubur kacang hijau...
so...
ada baki lagi sikit bubur tu...
tak tau nak buat apa...
nak buang sayang... 
nak telan..
tekak dah kembang xmo terima dah...

Daripada buang....
teringat nak buat eskem nihh...

Dedulu mak suri kan berniaga kat kantin sekolah rendah..
so...
selalulah mak dan ayah suri buat eskem batang ni untuk dijual...

Ada macam2 perisa kena buat.....
ada perisa kacang hijau..
perisa coklat @ milo...
perisa jagung...
perisa barli....
dan berbagai lagi perisa lain...
tapi biasanya yang paling laku sekali ialah...
perisa asam boi... *pergghhh... terangkat!!!

tapi agaknya budak budak sekarang tau tak eskem ni????
ada jual lagi ke aaa????


entah..... 
satu lagi tradisi yang semakin hilang.... hmmmm....





6 comments:

Gina said...

nak buat jugaklah ice cream batang di Adelaidde ni, panas-panas mcm ni sedap makan ice cream, kan

Marina Monroe @Nanie said...

Salam Suri,

Lawatan balas dari auntie. Terima Kasih sudi meninggalkan jejak di blog auntie.

Auntie suka juga makan aiskrim malaysia masa auntie kecik2 dulu, bermacam2 perisa arwah mak auntie buatkan..hik3x

QasehnyaRania said...

as-salam..sedap ni ;D
lama tak buat sbb tak da budak2 kat rumah. hihi

lama tak singgah ciklobak bercuti

Aei Amrun said...

buat jugak lagi ni..tuk anak2..asyik nak mkn aiskrim jer...
buat sirap, ribenna, milo..hehe..

CathJ said...

helo helooo... Suriiii... Cath ni melawat... amboi es krem btg... aku pun pernah makan... dulu kecik2 i buat sendiri... perasa air limau dengan asam boi yuuu... hihihihi...

ayu jamal said...

kecik dulu suka la makan, nak pula kalau aiskrim kacang campur air kelapa...uk alohhh sedapnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...