banner

gila

Tuesday, March 8, 2011

Gemparrr!! Orang hulu!!

Fuuhhh... tajuk gempak!!  korang pernah tgk org 'hulu'??   Hulu Langat la beb... Apa ada dengan Hulu Langat??  Korang pernah dengar tempat nama Hulu Langat ke??  Bukan Kuala Langat laa...  Hulu Langat.  Terletak  x jauh dari Ampang, Cheras dan Kajang.. yaa.... masih dlm Selangor lagi laaa..

Suri dah menetap disini sejak berpindah dari Gombak (very the havoc place..) pada 2/2/2001 lagi (kan suri dh kata..byk perkara penting berlaku pd tarikh 2/2 dlm hidup suri...hikkkss..)  Macam2 ada kat Hulu Langat nihhh... mcm Astro gakss.. mcm2 adaaa...



pemandangan dari atas Bukit Ampang... blh nmpak seluruh KL.
kalau ada pertunjukan bunga api kat D.Merdeka.. leh nmpk clear kat sini.. cantik.

ramai yg x ingat Tuhan masa kat sini..sbb tu kena ada reminder..

Kalau dari Ampang, korang ikut jalan bukit Ampang tuh..korang blh tgk pemandangan seluruh KL dari atas bukit..lawooo.. tapi mmg la byk 'kereta rosak' (term utk couple2 yg merendek dlm kereta) dok lepak atas bukit tuh... mengganggu pemandangan betul.  Macamlah atas bukit tu Tuhan xleh nampak...

pintu gerbang ke Menara Tinjau... kat atas ni ada mcm2 jenis restoren..

 Atas bukit ni jgak ada tmpt namanya Menara Tinjau... korang boleh menikmati pemandangan seluruh KL sambil makan2 dan bersantai di sini...  Makanannya bebagai jenis.. harga... mampu gaklah menipiskan kantung poket...hehehe..



gambar ihsan dr web org lain..suri sendiri x prnh smpai ke Gabai ni.
asyik lepak kat congkak dan pangsun je..

gmbr ihsan blog lain.. model2 x berbyr kt sg gabai..
 Hulu Langat mmg terkenal sbg tempat rekreasi dan mandi manda serta berpiknik sejak dolu2 lagi... cuma sekarang nih... dah makin sesak jalan kat Langat ni sebab ramai naauuu orang dok dtg sini berpiknik dan beriadah.

Ada air terjun Gabai, Air terjun Tekali, Sg. Congkak, Pangsun dan Sg. Lui  (hahaha...mcm lagu Aizat tu... Sg. Lui... tang ni suri x fhm... bkn ada apa2 pun kat Sg. Lui tu.. sungai memang la ada.. tapi??  Bkn vogue pun sungai Lui tu cik Aizat ooii...org 'sengal' je mandi kat sungai Lui tu... isk..iskk..iskk..) 

Maaflah yek... gmbr2 tempat rekreasi lain suri x sempat amik.. nak tau mcm mana cun tmpt2 tu... kena dtg dan experience sendiri kay...




air panas kat Dusun Tuan.. betul2 kat dpn IKBN tu..tepi jln besar je.
kalau weekend...penuh orang bersusun duduk sepanjang simen biru tu.
rasa2nya ni kali pertama suri bwk si afiz tu ke sini..sbb tu dia tersengih smpai telinga.

kolam air panas di Dusun Tua gak..tapi kat tepi sek. agama...
lebih tertutup..bkn cam kat atas tu..tepi jalan besar..
air dia panas giler!! tahap merebus telor!! hahaha...


keadaan dlm kolam yg mengerikan... bersih tapi mcm ngeri la..
eeeiiii.....!!??


Pemberitahuan..
-Dilarang masukkan kaki ke dlm kolam (sbb kaki korang akan jd sup kaki..)
-Gunakan gayung/baldi utk mandi (jgn terjun terus dlm kolam sbb korang akan jadi senasib ngan sup 'fishball')
-Mandi hendaklah menutup aurat (jgn mandi bolin je..kang tetiba jd YouTube Idol!!)


Ada mata air panas jugak.... Ada 3 tempat yg terkenal.. di Dusun Tua ada 2 tmpt dan satu lagi area Sg.serai.  maaf gmbr air panas kat sg serai tu xde la.. suri sendiri x prnah sampai kat situ walaupn kolam tu tepi jln besar je..hari2 lalu lalang kat situ tp xprnhnye nk nyinggah..

Suri walau dah dok sini lebih 10 tahun... baru 4 kali jek jejak kaki dan mandi manda kat kolam air panas Dusun Tua nih... hiikkks..panas gilaaa siiooott.. tulah kan... kalau dah depan mata...cuma 100m je dari umah lama suri.. mmg kita x brp menghargainya... ngeehhh.. solomum dan sebokmama sanggup datang dari jauh tu..semata2 nak bermandi manda kat kolam air mendidih ni...


Institut Kemahiran Belia Negara..caw Dusun Tua.



Ada IPTA... Institut Kemahiran Belia Negara ...tempat belia mempelajari skill2 utk di gunakan di alam kerjaya nanti... ceewwaahh...

Ada pasar tani setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad... korang boleh carik pelbagai sayur2an kampung (murah jugak la weeii sbb sini msh kampung lagi... ) dan segala jenis ikan air tawar (jugak ikan2 sungai yang fresh2..) sori.. gambau xde yek.. malas nak mengusung kamera pi snap2 gmbr2 kat makcik2 kat pasau tu.. kang diorg ingat suri ni wartawan haram plak kang... naya.


haa..no tepon pn ada..

lagi resort di Semungkis..

masih di Semungkis lagi..
Hulu Langat batu 14 1/2..

pemandangan resort Agrotek di Semungkis..




Ada banyakkk...I mean... bannnyaaaaakkkk gilerrr resort dan chalet kat Hulu Langat ni... nak yang mcm mana??   Mcm2 adaaa... yang murah ada..yg tak berapa mahal pn ada... kebanyakan resort disini digunakan utk pelbagai program motivasi dan bina jati diri oleh pelbagai agensi, korporat dan segala badan lainlah.... hehehehe.. x tau nk explain...ngeehhh..

Ada byk lagi keistimewaan Hulu Langat nihh.. kang suri cakap lebih2 ramai lak yg menonong datang berduyun2 kat sini.. bertambahlah keadaan 'jem' kat jalan Langat nihh... hiiikkkss.  So, kepada sapa2 yang x tau dan x pernah dengar Hulu Langat...harap2 lps N3 ni..dapatlah korang tau serba sikit ttg Hulu Langat tempat tinggal suri yang tercinta ni yeee...

Kenali Malaysia..Cintai Malaysia...dah dtg sini.. mehla singgah umah...

4 comments:

mr.curly said...

dlu kawasan hulu langat ni wa la raje rempit yg banyak kali jatuh tersepit akibat disumpit, last2 3bln duk umah mkn nasi impit..hikhik

eh pesal wa citer ke lain lak ni..aduhhh

DuniaSangSuri said...

hehe.. tu pantun ker gurindam?? sajak yeaa... hehehe.. mcm kena jek hujung2 dia.. hikkss.

mohammad fadzlin salleh said...

rindu bebenor teman a Hulu Langat nie....dapat mengimbau semua kenangan time bergelar pelatih di IKBNDT tahun 2008...huhuhuh....rindu sgt....

DuniaSangSuri said...

ye ke rindu ngan IKBNDT?? ker rindu ngan ehem.ehemm.. hehehe..

kot nak lps rindu dtg la langat lagik...leh singgah umah suri skali.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...